Renewal
May 7, 2012

Promouvoir la collaboration

Dans son quinzième rapport annuel au Premier ministre sur la fonction publique du Canada (2008), le greffier du Conseil privé et secrétaire du Cabinet mentionne ce qui suit : « Le renouvellement consiste à veiller à ce que la fonction publique fédérale préserve, voire renforce sa capacité de contribuer au succès du Canada par la prestation d’excellents services à la population et de judicieux conseils stratégiques. À cet égard, il nous faut relever deux défis de taille : d’abord, le vieillissement de l’effectif dont bon nombre d’éléments, en particulier des cadres supérieurs, verront bientôt sonner l’heure de la retraite, et ensuite, la complexité croissante des enjeux touchant le Canada et sa place dans le monde. »

Comment les pratiques de dotation de la fonction publique fédérale peuvent-elles répondre plus précisément au défi de la complexité croissante? (Cet article entend présenter non pas une analyse exhaustive des politiques et des pratiques de recrutement et de gestion des employés, mais bien le point de vue d’une fonctionnaire fédérale qui gère des initiatives horizontales depuis maintenant une dizaine d’années.)

On insiste beaucoup sur le recrutement de nouveaux employés au sein de la fonction publique, mais il faut également s’assurer que les fonctionnaires possèdent les compétences et les aptitudes requises (en particulier en ce qui a trait à la collaboration et aux partenariats) pour relever les défis sociétaux complexes d’aujourd’hui.

Un nombre croissant de travaux de recherche sont consacrés à la gestion horizontale et à la coordination. Je dis souvent à la blague que si j’en fait une pile, les articles et les livres qui portent sur ces sujets forment une structure verticale imposante dans mon bureau. Pourtant, malgré toutes les recherches et tout ce qui a été dit sur le sujet, la collaboration ne fait toujours pas partie intégrante de la culture de la fonction publique.

À mon avis, l’absence d’une solide culture de collaboration est quelque chose qu’aucune administration publique moderne ne peut se permettre. D’ailleurs, dans son rapport de novembre 2005, la vérificatrice générale mentionnait qu’une mauvaise gestion horizontale pourrait :

  • nuire sérieusement à l’efficacité de la fonction publique en réduisant la probabilité d’atteindre les résultats collectifs escomptés;
  • mettre en péril l’utilisation efficiente des ressources;
  • accroître le risque de chevauchement et de double emploi des programmes.

Alors, pourquoi avons-nous tellement de mal à assimiler le concept de la coordination horizontale?

Puisque l’espace me manque pour énumérer tous les facteurs, je me pencherai sur la façon dont les pratiques de dotation et de gestion du personnel en vigueur font en sorte qu’il est difficile de changer le mode de fonctionnement actuel et de mettre de côté le protectionnisme de certains ministères pour promouvoir une perspective pangouvernementale.

Nous avons bâti une fonction publique fonctionnant principalement selon un modèle concurrentiel de dotation, de promotion et de récompense, qui favorise ceux et celles qui représentent le mieux les points de vue des ministères. Ce modèle était et est encore important, car il constitue une composante essentielle de l’esprit d’émulation qui sous-tend une politique publique saine. Toutefois, le fait pour un ministère de défendre obstinément son point de vue peut nuire à la vue d’ensemble du gouvernement, faisant ainsi obstacle à la capacité de fournir des services de qualité supérieure aux Canadiennes et aux Canadiens.

Pouvons-nous faire les choses différemment? Évidemment. Les dirigeants, gestionnaires et conseillers en ressources humaines devraient déterminer quelles sont les activités de dotation et de gestion du personnel qui mettent davantage l’accent sur la collaboration et l’établissement de partenariats. Voici quelques-unes des pratiques que j’ai recensées et qui, selon moi, permettraient le mieux d’implanter une culture de collaboration :

  • faciliter et promouvoir les affectations interministérielles, les affectations dans le cadre d’un programme d’échanges ou les autres types d’échanges avec des organismes extérieurs, comme le Programme des dirigeants et dirigeantes émérites du gouvernement du Canada;
  • désigner la « collaboration » ou « l’établissement de partenariats » comme des qualités essentielles dans les énoncés de mérite de bon nombre de postes de classifications et de niveaux différents. Plus précisément, les types d’expériences et les capacités requises pourraient comprendre les éléments suivants : excellentes aptitudes pour les relations interpersonnelles; capacité de voir la situation dans son ensemble; expérience comme courtier en solutions/facilitateur; capacité d’établir, de maintenir et de renforcer des réseaux/partenariats; volonté de partager de l’information, des idées et des perspectives; expérience de travail avec divers intervenants; expérience de la coordination d’activités entre organismes;
  • afficher toutes les possibilités d’emploi dans l’ensemble des ministères fédéraux, pas seulement dans le cas des postes de niveaux supérieurs et des postes annoncés au public;
  • inviter les membres d’un réseau à participer au processus de dotation, soit à l’étape des entrevues ou durant la vérification des références, afin de s’assurer que les candidats en lice contribueront à maintenir et à cultiver les relations établies;
  • recourir à des simulations dans lesquelles les candidats devront démontrer qu’ils sont capables de collaborer avec autrui;
  • demander aux candidats de se soumettre à une évaluation tous azimuts, laquelle portera notamment sur les commentaires des partenaires clés à l’extérieur de la fonction publique;
  • établir un lien entre les ententes de rendement et la collaboration en vue de promouvoir la collaboration à titre d’objectif organisationnel important à tous les niveaux. Plus précisément, pour les employés admissibles à la rémunération au rendement, les ministères pourraient considérer la « collaboration » comme un engagement ministériel afin d’obliger tous les cadres à montrer de quelle façon ils contribuent à la culture de collaboration;
  • récompenser les fonctionnaires qui incarnent la culture de collaboration par le biais de programmes de fierté et de reconnaissance.

Ce ne sont là que quelques idées parmi tant d’autres. Nous devons dresser un répertoire des pratiques utiles, mais par-dessus tout, nous devons commencer à mettre en œuvre ces mesures afin de les intégrer aux pratiques opérationnelles courantes.

J’envisage l’avenir avec optimisme. Dans le cadre de mes recherches, j’ai pu lire les énoncés de critères de mérite de postes qui sont présentement affichés, des postes stratégiques de niveau intermédiaire à supérieur au sein du gouvernement du Canada. J’ai été agréablement surprise de constater que chaque énoncé renfermait au moins une qualification liée (directement ou indirectement) à la collaboration ou à l’établissement de partenariats. Une autre raison pour laquelle je suis optimiste est qu’Affaires indiennes et du Nord Canada, comme certains autres ministères, a décidé de consacrer des ressources à la promotion d’une gestion et d’une coordination horizontales accrues en mettant sur pied des unités de travail qui ont pour mandat de promouvoir la coordination et qui disposent de pouvoirs à cette fin. Ce sont là des étapes importantes dans la création d’une culture de collaboration et dans le renouvellement de la fonction publique du Canada.

Paul Crookall, rédacteur en chef du présent magazine, a écrit récemment que l’atteinte de l’excellence ne devrait pas être une démarc

About this author

0 comments

There are no comments for this post yet.

Be the first to comment. Click here.

Renewal
 
In this issue of Canadian Government Executive, our lead story is...
 
Written by Jason McNaught Former Parliamentary Budget Officer Kevin Page doesn’t...
 
Like all governments, the federal public service faces increasing demands for...
 
As a new assistant director in the Human Resources Branch at...
 
John Manzoni, the head of the U.K. public service, will be...
 
What is the central challenge facing government institutions and societies in...
 
Last September the federal government announced a small business hiring credit....
 
We hear it often about the digital era: “Everything has changed.”...
 
I don’t think governments have changed fundamentally since Al Gore made...
 
Last September Netflix refused the Canadian Radio and Telecommunications Commission’s (CRTC)...
 
Go ahead. Read the comments that anonymous users post under online...
 
There’s something happening here. It might not warrant the protest cry...
 
Blueprint 2020 continues to be the key driver in the federal...
 
On October 7, 2014 the World Bank Group (WBG) opened its...
 
Barring an early federal election call fraught with risk, our next...
 
Well, there is little doubt that on the public sector front...
 
Most public sector conversations around the impact of digital refer to...
 
Since joining the federal government just over two years ago, there...
 
In the U.K., reform of the public sector has been a...
 
“Do you believe public servants are too politicized?” This was the...
 
I call today’s youth the Net Generation. Born between 1977 and...
 
I call today’s youth the Net Generation. Born between 1977 and...
 
they tend to gloss over the substantial range of public servants...
 
Commitment to social justice can erode in times of austerity, change,...
 
Francis Fukuyama is best known for his book, The End of...
 
while there is something very good to be said about consistent...
 
commentEmail””:””peter.karwacki@servicecanada.gc.ca”” Related posts: For what it's worth From broadcast to broadband Global Solution Networks: A revolution in governance...
 
but it’s an important distinction that the marketing needs don’t overshadow...
 
A year ago, the 7th annual report of the Prime Minister’s...
 
While the gist of the 7th annual report of the Prime...
 
If there is one thing governments spend a lot of time...
 
After seven years in the public service it was time to...
 
One of the challenges facing the public service is recruiting and...
 
Middle managers are emerging as the true change makers and disciples...
 
APEX suggests that some public servants do not appear to appreciate...
 
Public sector leaders face an environment characterized by complexity, shifting demographics...
 
The second annual CGE Leadership Summit was held yesterday in Ottawa....
 
Departments and social media platforms within the government have been encouraging...
 
In 1996, Pacific Rim Commonwealth countries shared experiences in managing complexity...
 
The changes that the public sector is going through are well...
 
December was the six month check-in for Blueprint 2020, the current...
 
Prime ministers matter when it comes to public service reform. In...
 
If you’ve read Nudge by Richard Thaler and Cass Sunstein, you...
 
Blueprint 2020 follows similar efforts of previous Clerks who were trying...
 
The push for government cutbacks is running up against growing public...
 
It should come as no surprise that citizens who suffered the...
 
According to Booze and Co., change management, “because it is predicated...
 
Some of us are old enough to remember the New Public...
 
There has been no shortage of change initiatives driven by federal...
 
The Blueprint 2020 process is historic because it engages employees across...
 
Many nations look to the Canadian public service as a model...
 
Throughout the Blueprint 2020 campaign, I’ve heard one thing again and...
 
Over the past months, a number of teams within the federal...
 
Collaboration is the new mantra for how governments can work more...
 
In June, the Clerk of the Privy Council, Wayne Wouters, launched...
 
As government departments and the GoC Twitterverse continue to respond to...
 
To adapt to the forces of change reshaping our world and...
 
Dramatic transformations to historically stable institutions are creating exciting opportunities to...
 
Just had a fascinating discussion with Paul Macmillan about the new...
 
the message on the sign starts to sound juuuuust a little...
 
I was not surprised to hear one individual advise Louise that...
 
Today we are launching a CGE blog. So, you might ask,...
 
There is no denying that today’s students are the future of...
 
The government of the United States of America is starting to...
 
National Public Service Week’s theme this year is “Proudly Serving Canadians.”...
 
As part of its Big Society initiative, and linked to Prime...
 
I used to be a proud public servant. Now I’m not...
 
In the Twentieth Annual Report to the Prime Minister on the...
 
The Clerk of the Privy Council spoke at the APEX Symposium...
 
At this time of global uncertainty, Canada has strong frameworks: a...
 
The best sand castle I ever built was constructed on top...
 
Yesterday the Auditor General released his spring report. The media played...
 
It is interesting that when you ask people why they work...
 
No one can predict the future. In a world of rapid...
 
The commentaries on Margaret Thatcher have focused on her determination and...
 
There are very few countries in the world where public sector...
 
Too often those implementing change in the public sector can get...
 
If you are a senior leader interested in adopting the Community...
 
I often refer to reports and information on government from the...
 
Federal public servants south of the border are, of course, concerned...
 
A couple of weeks ago I wrote about a U.K. National...
 
Culture change takes time and requires the dedication of employees and...
 
The U.K. government public sector reforms, as outlined in the 2011...
 
The world today seems to be changing significantly faster than ever...
 
Many think the traditional Westminster system of public management is on...
 
Choice. It seems like such a simple thing, to choose to...
 
In Monday’s Globe and Mail, Donald Savoie wrote an op-ed piece...
 
I recently had the opportunity to attend Mega-ConnEX – a government-wide...
 
Minister Tony Clement, President of the Treasury Board, was preaching to...
 
Countries, particularly in the western industrialized world, are coming under increasing...
 
Henry Mintzberg observed in a 2007 CGE interview that management and...
 
The new Secretary of the Treasury Board of Canada, Yaprak Baltacioglu,...
 
Last night in Toronto the head of the Ontario public service,...
 
It’s all very well to talk about making government smaller. But...
 
The question is: when will governments wake up and figure out...
 
More and more, money alone doesn’t cut it to attract and...
 
During the mid 1990s Canada gained a reputation internationally for public...
 
The U.K. has released its Civil Service Reform Plan, and anyone...
 
What do new professionals (NPs) need to better engage, contribute, and...
 
At the APEX Symposium last week, the President of the Treasury...
 
Wayne Wouters spoke at the APEX Symposium yesterday, and reiterated two...
 
CGE Vol.13 No.5 May 2007 Karen Ellis is Vice-President of the...
 
CGE Vol.13 No.1 January 2007 What exactly do federal public servants...
 
CGE Vol.13 No.6 June 2007 Public service renewal has become a...
 
Renewal is an ongoing process demanding hands-on commitment across a broad...
 
CGE Vol.13 No.3 March 2007 Kevin Lynch is Clerk of the...
 
When someone I meet for the first time asks me the...
 
Thanks to demographic shifts, climate change, energy shortages, global economic meltdowns...
 
À cause de l’évolution démographique, du changement climatique, des pénuries d’énergie,...
 
Is there reason to hope? Once again, the federal government has...
 
Dans son quinzième rapport annuel au Premier ministre sur la fonction...
 
In the fifteenth annual report to the Prime Minister on the...
 
Mes amis, vous avez fait un bon choix. En entrant dans...
 
La Direction de la conservation et de la protection (C&P) est...
 
Conservation and Protection (C&P) is the enforcement arm of Fisheries and...
 
As canada@150 approaches the one-year anniversary of its final report, we...
 
Wicked issues? What does that mean? It means that traditional solutions...
 
We would like to share with you our ideas on how...
 
In the April edition, the Federal Youth Network wrote a memo...
 
When I was hired into the federal government in 2003, I...
 
Chairing two national networks from Prince Edward Island can be challenging....
 
Recently I had the opportunity to be part of a panel...
 
Un demi-millénaire après le premier contact entre les Autochtones et les...
 
Over the next five to ten years, the private and public...
 
En Nouvelle-Zélande, la fonction publique représente 31 % du PIB....
 
In November, Canadians came face to face with the reality of...
 
Pour concrétiser tout véritable effort de renouvellement, la fonction publique devra...
 
On March 22, Federal Budget Day, the Harper government authorized the...
 
The economic meltdown has crippled governments already challenged by global warming,...
 
New Zealand’s State Services comprise 31 percent of GDP. State servants...
 
As promised, the advisory group on the future of the Australian...
 
Any truly meaningful renewal of the public service will, by necessity,...
 
While the Canadian approach has been piecemeal and incremental, some countries...
 
CGE Vol.13 No.10 December 2007 Public servants are used to secretaries...
 
On March 31, the Clerk of the Privy Council Office submitted...
 
Join us on a trip around our planet as we explore...
 
Treasury Board President Tony Clement is leading the federal government”s Strategic...
 
Allan Seckel joined the British Columbia public service in 2003 after...
 
The Office of the Public Sector Integrity Commissioner was created by...
 
Many young Canadians have joined the public service to serve their...
 
Best practices are a way of accomplishing a business function that...
 
The public service today has been enduring a barrage of criticism...
 
An interview with Deputy Minister Cassie Doyle....
 
Une entrevue avec le vice-ministre Cassie Doyle....
 
Recognizing that the federal public service must evolve to keep pace...
 
With cuts anticipated in the upcoming budget, many public servants are...
 
When the National Managers’ Community gathers in Montreal in March for...
 
In October 2012, the Commonwealth Ministers Forum on Public Sector Development...
 
The Canada School of Public Service is playing a significant role...
 
Although the value of Canada’s professional and non-partisan public services is...
 
As a new public servant, I sometimes think about the future...
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
In this issue of Canadian Government Executive, our lead story is...