Renewal
May 7, 2012

Imagination, innovation et audace sont nécessaires

Mes amis,

Vous avez fait un bon choix. En entrant dans la fonction publique, vous vous retrouvez en plein cœur de l’action. Les années qui viennent seront excitantes et stimulantes. Les Canadiens ont raison de s’inquiéter. Nous faisons face à la pire crise économique depuis la Dépression, et l’environnement est en piteux état. Aujourd’hui, après une longue période d’hibernation intellectuelle, les Canadiens recommencent à réaliser l’importance d’un bon gouvernement. Pour une génération qui a grandi en écoutant ses parents lui répéter que tout était de la faute du gouvernement, les prochaines années seront l’occasion de rétablir la confiance et de rebâtir des ponts entre les citoyens et les gouvernements.

Nous savons que la partie n’est pas gagnée d’avance. La confiance envers les institutions publiques est à la baisse. Le taux de participation des électeurs n’a jamais été aussi bas et les Canadiens semblent tourner le dos à toutes les formes traditionnelles d’engagement politique. La partisanerie n’a plus la cote, et dans notre société hyperconnectée, les partis politiques ont perdu une bonne partie de leur raison d’être sociale d’origine.

Ce serait une erreur, toutefois, de confondre les symptômes avec la nature du mal et de conclure à l’apathie ou au désintérêt des citoyens. De nos jours, ces derniers ont plus de capacités, pas moins, et il ne faut pas s’étonner de ce que notre système de gouvernement commence à montrer des signes d’usure. Nous devons avoir assez de courage pour faire face à la réalité et assez d’imagination pour trouver de meilleurs moyens de travailler avec les citoyens, de les faire participer, de susciter leur intérêt et de tirer parti de leur capacité d’assumer un plus grand rôle dans les affaires publiques.

Contrairement à une idée reçue, non seulement les gens veulent avoir leur mot à dire, mais ils sont également prêts à se rendre utiles. Le problème n’est pas que nous leur en demandons trop, mais plutôt le contraire. Selon moi, si nous voulons que les gens aillent voter, nous devons commencer par leur donner davantage de responsabilités dans la société, par le biais de nouvelles formes de service public.

Des études américaines récentes ont établi un lien entre les formes obligatoires de service public, comme les fonctions de juré, et l’adoption de formes de participation plus actives. Il en ressort une corrélation très plausible entre l’expérience qu’une personne fait du service public et sa participation ensuite à des activités d’intérêt public, comme le fait de voter et le bénévolat.

De nombreux pays sont déjà à l’œuvre. Ils créent de nouveaux mécanismes démocratiques pour satisfaire l’appétit et l’intérêt d’un public de plus en plus sophistiqué. Le Brésil est reconnu pour ses expériences en matière de démocratie en milieu de travail, ainsi que pour ses expériences ambitieuses de gestion budgétaire participative. Le gouvernement du Royaume-Uni s’est penché sur ces expériences et est en train d’élaborer son propre modèle de gestion budgétaire participative, qu’il compte instaurer dans diverses administrations au pays. Le Danemark travaille depuis plusieurs années à la formalisation de processus de mobilisation du public qui alimentent l’élaboration des nouvelles politiques publiques.

Le Canada n’est pas en reste. Bien qu’on en ait peu parlé, les assemblées de citoyens sur la réforme électorale qui ont eu lieu en Colombie-Britannique et en Ontario constituent un nouveau mécanisme fort important pour traiter certains dossiers plus épineux. Le recours aux loteries pour sélectionner au hasard les représentants des citoyens, l’établissement de programmes d’apprentissage équilibrés et la facilitation du dialogue pour essayer d’harmoniser les points de vue divergents sont les fondements d’une nouvelle génération de processus publics qui complèteront les mécanismes déjà en place et faciliteront demain notre tâche de législateurs et de conseillers stratégiques.

Et ce n’est qu’un début. Selon moi, la prochaine série d’innovations démocratiques qui marqueront une véritable rupture émanera des travaux en cours en Colombie-Britannique avec les Premières nations non visées par un traité. Les répercussions des décisions Haida-Taku et Sparrow, qui ont établi l’obligation de consulter et le principe de l’honneur de la Couronne, sont considérables. Avec le temps, elles redéfiniront la relation entre les citoyens et l’État, et les conséquences en seront énormes pour l’ensemble des Canadiens.

Vous et moi sommes issus d’une ère de déficit démocratique : une époque de concentration du pouvoir et de baisse de l’intérêt civique et parlementaire. Nous devons maintenant nous pencher sur la façon dont la prestation des services publics et les travaux du gouvernement peuvent rapporter des dividendes démocratiques, en vue de maximiser la capacité de tous les citoyens de participer à la vie démocratique et d’exercer une plus grande influence.

Qu’en est-il du Web? Les technologies de collaboration Web 2.0 redéfinissent déjà notre façon de créer une valeur publique et de fournir des services publics. Il ne fait aucun doute qu’elles changent aussi notre façon d’élaborer les politiques.

Ces nouvelles technologies sont extraordinairement puissantes. J’ai récemment fait partie du comité qui a attribué le prix IAPC/Deloitte de leadership dans la fonction publique à un groupe qui utilise un wiki pour transformer la gestion du savoir au ministère des Richesses naturelles. En outre, en février, mon entreprise offrira aux fonctionnaires l’occasion de visionner le tout nouveau documentaire britannique Us Now, qui porte sur la collaboration de masse, le gouvernement et Internet.

Personnellement, je crois en toutes ces choses – comme je trouve ridicule le fait que la Fonction publique de l’Ontario ait banni Facebook. Il est vrai que de nombreux adeptes de Web 2.0 assimilent les principes propres aux sources ouvertes à la démocratie, ce qui est sans doute exagéré. En fait, à défaut d’être démocratiques, je pense que les collectivités à source ouverte sont très méritocratiques. C’est ce que voulait dire Linus Torvald, fondateur de Linux, quand il a déclaré : « Avec suffisamment de paire d’yeux, tous les bogues [ou erreurs de programmation] feront surface. » La difficulté réside dans le fait que la plupart des questions politiques complexes qui nous occupent ne sont pas vraiment des erreurs – ce sont des débats. Elles ne peuvent pas être résolues grâce à des solutions optimisées et techniquement élégantes.

Le classement, le triage et les systèmes à source ouverte sont des outils puissants, mais il est faux de croire qu’en agrégeant les votes, ils expriment l’essente de la démocratie. La démocratie ne consiste pas uniquement à faire participer plus de gens et à tenir des élections. Les systèmes ouverts, populistes et méritocratiques visant à exploiter davantage les idées de la population devraient bien servir les intérêts d’une société démocratique, mais je pense qu’il y a danger lorsque l’on confond les trois idées de démocratie, de populisme et de méritocratie.

Si les nouvelles plateformes technologiques nous ont appris quelque chose, c’est qu’il faut aussi continuer d’investir dans l’infrastructure traditionnelle – la « plateforme » des tables et des chaises et des compétences démocratiques de base qui font du gouvernement un point de rassemblement pour des citoyens aux opinions différentes mais aux objectifs communs.

L’Américain Daniel Yanklovich, expert en sondages, a raison d’affirmer que nous devons aller au-delà de l’opinion publique et créer les conditions qui orienteront le jugement du public. Cela signifie qu’il faut remettre en question les hyp

About this author

0 comments

There are no comments for this post yet.

Be the first to comment. Click here.

Renewal
 
In this issue of Canadian Government Executive, our lead story is...
 
Written by Jason McNaught Former Parliamentary Budget Officer Kevin Page doesn’t...
 
Like all governments, the federal public service faces increasing demands for...
 
As a new assistant director in the Human Resources Branch at...
 
John Manzoni, the head of the U.K. public service, will be...
 
What is the central challenge facing government institutions and societies in...
 
Last September the federal government announced a small business hiring credit....
 
We hear it often about the digital era: “Everything has changed.”...
 
I don’t think governments have changed fundamentally since Al Gore made...
 
Last September Netflix refused the Canadian Radio and Telecommunications Commission’s (CRTC)...
 
Go ahead. Read the comments that anonymous users post under online...
 
There’s something happening here. It might not warrant the protest cry...
 
Blueprint 2020 continues to be the key driver in the federal...
 
On October 7, 2014 the World Bank Group (WBG) opened its...
 
Barring an early federal election call fraught with risk, our next...
 
Well, there is little doubt that on the public sector front...
 
Most public sector conversations around the impact of digital refer to...
 
Since joining the federal government just over two years ago, there...
 
In the U.K., reform of the public sector has been a...
 
“Do you believe public servants are too politicized?” This was the...
 
I call today’s youth the Net Generation. Born between 1977 and...
 
I call today’s youth the Net Generation. Born between 1977 and...
 
they tend to gloss over the substantial range of public servants...
 
Commitment to social justice can erode in times of austerity, change,...
 
Francis Fukuyama is best known for his book, The End of...
 
while there is something very good to be said about consistent...
 
commentEmail””:””peter.karwacki@servicecanada.gc.ca”” Related posts: Global Solution Networks: A revolution in governance From broadcast to broadband For what it's worth...
 
but it’s an important distinction that the marketing needs don’t overshadow...
 
A year ago, the 7th annual report of the Prime Minister’s...
 
While the gist of the 7th annual report of the Prime...
 
If there is one thing governments spend a lot of time...
 
After seven years in the public service it was time to...
 
One of the challenges facing the public service is recruiting and...
 
Middle managers are emerging as the true change makers and disciples...
 
APEX suggests that some public servants do not appear to appreciate...
 
Public sector leaders face an environment characterized by complexity, shifting demographics...
 
The second annual CGE Leadership Summit was held yesterday in Ottawa....
 
Departments and social media platforms within the government have been encouraging...
 
In 1996, Pacific Rim Commonwealth countries shared experiences in managing complexity...
 
The changes that the public sector is going through are well...
 
December was the six month check-in for Blueprint 2020, the current...
 
Prime ministers matter when it comes to public service reform. In...
 
If you’ve read Nudge by Richard Thaler and Cass Sunstein, you...
 
Blueprint 2020 follows similar efforts of previous Clerks who were trying...
 
The push for government cutbacks is running up against growing public...
 
It should come as no surprise that citizens who suffered the...
 
According to Booze and Co., change management, “because it is predicated...
 
Some of us are old enough to remember the New Public...
 
There has been no shortage of change initiatives driven by federal...
 
The Blueprint 2020 process is historic because it engages employees across...
 
Many nations look to the Canadian public service as a model...
 
Throughout the Blueprint 2020 campaign, I’ve heard one thing again and...
 
Over the past months, a number of teams within the federal...
 
Collaboration is the new mantra for how governments can work more...
 
In June, the Clerk of the Privy Council, Wayne Wouters, launched...
 
As government departments and the GoC Twitterverse continue to respond to...
 
To adapt to the forces of change reshaping our world and...
 
Dramatic transformations to historically stable institutions are creating exciting opportunities to...
 
Just had a fascinating discussion with Paul Macmillan about the new...
 
the message on the sign starts to sound juuuuust a little...
 
I was not surprised to hear one individual advise Louise that...
 
Today we are launching a CGE blog. So, you might ask,...
 
There is no denying that today’s students are the future of...
 
The government of the United States of America is starting to...
 
National Public Service Week’s theme this year is “Proudly Serving Canadians.”...
 
As part of its Big Society initiative, and linked to Prime...
 
I used to be a proud public servant. Now I’m not...
 
In the Twentieth Annual Report to the Prime Minister on the...
 
The Clerk of the Privy Council spoke at the APEX Symposium...
 
At this time of global uncertainty, Canada has strong frameworks: a...
 
The best sand castle I ever built was constructed on top...
 
Yesterday the Auditor General released his spring report. The media played...
 
It is interesting that when you ask people why they work...
 
No one can predict the future. In a world of rapid...
 
The commentaries on Margaret Thatcher have focused on her determination and...
 
There are very few countries in the world where public sector...
 
Too often those implementing change in the public sector can get...
 
If you are a senior leader interested in adopting the Community...
 
I often refer to reports and information on government from the...
 
Federal public servants south of the border are, of course, concerned...
 
A couple of weeks ago I wrote about a U.K. National...
 
Culture change takes time and requires the dedication of employees and...
 
The U.K. government public sector reforms, as outlined in the 2011...
 
The world today seems to be changing significantly faster than ever...
 
Many think the traditional Westminster system of public management is on...
 
Choice. It seems like such a simple thing, to choose to...
 
In Monday’s Globe and Mail, Donald Savoie wrote an op-ed piece...
 
I recently had the opportunity to attend Mega-ConnEX – a government-wide...
 
Minister Tony Clement, President of the Treasury Board, was preaching to...
 
Countries, particularly in the western industrialized world, are coming under increasing...
 
Henry Mintzberg observed in a 2007 CGE interview that management and...
 
The new Secretary of the Treasury Board of Canada, Yaprak Baltacioglu,...
 
Last night in Toronto the head of the Ontario public service,...
 
It’s all very well to talk about making government smaller. But...
 
The question is: when will governments wake up and figure out...
 
More and more, money alone doesn’t cut it to attract and...
 
During the mid 1990s Canada gained a reputation internationally for public...
 
The U.K. has released its Civil Service Reform Plan, and anyone...
 
What do new professionals (NPs) need to better engage, contribute, and...
 
At the APEX Symposium last week, the President of the Treasury...
 
Wayne Wouters spoke at the APEX Symposium yesterday, and reiterated two...
 
CGE Vol.13 No.5 May 2007 Karen Ellis is Vice-President of the...
 
CGE Vol.13 No.1 January 2007 What exactly do federal public servants...
 
Renewal is an ongoing process demanding hands-on commitment across a broad...
 
CGE Vol.13 No.6 June 2007 Public service renewal has become a...
 
CGE Vol.13 No.3 March 2007 Kevin Lynch is Clerk of the...
 
In the April edition, the Federal Youth Network wrote a memo...
 
When I was hired into the federal government in 2003, I...
 
Un demi-millénaire après le premier contact entre les Autochtones et les...
 
En Nouvelle-Zélande, la fonction publique représente 31 % du PIB....
 
Pour concrétiser tout véritable effort de renouvellement, la fonction publique devra...
 
New Zealand’s State Services comprise 31 percent of GDP. State servants...
 
Any truly meaningful renewal of the public service will, by necessity,...
 
CGE Vol.13 No.10 December 2007 Public servants are used to secretaries...
 
Treasury Board President Tony Clement is leading the federal government”s Strategic...
 
Allan Seckel joined the British Columbia public service in 2003 after...
 
In November, Canadians came face to face with the reality of...
 
On March 22, Federal Budget Day, the Harper government authorized the...
 
As promised, the advisory group on the future of the Australian...
 
While the Canadian approach has been piecemeal and incremental, some countries...
 
On March 31, the Clerk of the Privy Council Office submitted...
 
An interview with Deputy Minister Cassie Doyle....
 
Une entrevue avec le vice-ministre Cassie Doyle....
 
In October 2012, the Commonwealth Ministers Forum on Public Sector Development...
 
Is there reason to hope? Once again, the federal government has...
 
Chairing two national networks from Prince Edward Island can be challenging....
 
Recently I had the opportunity to be part of a panel...
 
Over the next five to ten years, the private and public...
 
Recognizing that the federal public service must evolve to keep pace...
 
With cuts anticipated in the upcoming budget, many public servants are...
 
The Canada School of Public Service is playing a significant role...
 
As canada@150 approaches the one-year anniversary of its final report, we...
 
Wicked issues? What does that mean? It means that traditional solutions...
 
We would like to share with you our ideas on how...
 
The economic meltdown has crippled governments already challenged by global warming,...
 
Join us on a trip around our planet as we explore...
 
The Office of the Public Sector Integrity Commissioner was created by...
 
Many young Canadians have joined the public service to serve their...
 
Best practices are a way of accomplishing a business function that...
 
The public service today has been enduring a barrage of criticism...
 
Thanks to demographic shifts, climate change, energy shortages, global economic meltdowns...
 
À cause de l’évolution démographique, du changement climatique, des pénuries d’énergie,...
 
Dans son quinzième rapport annuel au Premier ministre sur la fonction...
 
In the fifteenth annual report to the Prime Minister on the...
 
Mes amis, vous avez fait un bon choix. En entrant dans...
 
La Direction de la conservation et de la protection (C&P) est...
 
Conservation and Protection (C&P) is the enforcement arm of Fisheries and...
 
When the National Managers’ Community gathers in Montreal in March for...
 
When someone I meet for the first time asks me the...
 
Although the value of Canada’s professional and non-partisan public services is...
 
As a new public servant, I sometimes think about the future...
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
In this issue of Canadian Government Executive, our lead story is...